BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, May 16, 2011

Sambutan Hari Guru..

Assalamu'alaikum buat semua pengunjung dan "followers" blog ini..

16 Mei Hari Guru. Hari ini bukan hari kebanggaan. Tetapi bagi mengenang dan menghargai jasa para guru dalam mendidik anak bangsa. Guru bukan hanya pada gelaran semata-mata tetapi ia sebagai satu amanah yang perlu dilaksanakan sedaya mampu.

Hari ini seawal pukul 7.30 pagi semua pelajar dan guru di sekolah tempatku menjalani latihan mengajar berkumpul di hadapan perkarangan sekolah. Para guru dan pelajar kelihatan ceria dan bersemangat dengan memakai pakaian sukan. segala aktiviti yang dijalankan hari ini bertujuan meraikan para guru di sekolah itu termasuk juga kami sebagai guru-guru pelatih.

Aku mengikuti acara sukaneka yang dijalankan. Walaupun aku belum mengingati semua nama guru memandangkan minggu ini merupakan minggu kedua aku manjalani latihan mengajar, tetapi kau berusaha untuk bersama-sama mengikuti aktiviti yang dijalankan.

Setelah semua acara sukaneka habis dijalankan, aku menyusul sahabat pelatih sepertiku yang sedang mengawasi peperiksaan pelajar yang tidak dapat menghadiri peperiksaan pada minggu lepas. Disebabkan itu aku tidak sempat menggantikan pakaian sukan kepada pakaian formal seperti guru-guru lain. Sedikit rasa malu di hati. Namun aku cuba berfikir secara positif. Aku memberikan khidmat pada sekolah. Walaupun sekadar mengawasi peperiksaan, namun bagiku ia cukup bermakna.

Aku juga terlepas mengikuti acara kemuncak hari guru serta persembahan nyanyian Lagu Guru Malaysia bersama guru-guru sekolah. Perasaan sedih timbul di hati. Tetapi apa gunanya bersedih. Inilah yang dikatakan sebagai latihan. Aku harus akur dengan apa jua situasi yang aku hadapi.

Setelah majlis sambutan hari guru di dewan berkahir, aku mengikuti sahabat-sahabat pelatih yang lain beredar ke bilik mesyuarat sementara menunggu jamuan makan tengah hari. Di kesempatan itu, ada seorang sahabat memberikan sebatang pen sebagai tanda ingatan sempena hari guru. Terima kasih padanya walaupun aku terlupa untuk mengucapkan padanya. Dan aku sempat meminta seorang sahabat untuk bertukar pen tersebut kerana aku tertarik melihat pen yang berwarna hijau.

Tidak lama kemudian aku dan sahabat pelatih yang lain pun pergi menikmati jamuan yang disediakan untuk para guru. Alhamdulillah, setelah menikmati jamuan itu kami pun masing-masing membawa diri.

* * * * * * * * * * * * *

Andai ingin menjadi seorang guru, jadilah seorang MUSAFIR ILMU. Kutiplah sebanyak mana pengalaman, kemahiran dan pengetahuan. Moga menjadi guru yang sebenar-benar guru.

0 comments: