BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 15, 2011

Rumah baruku.. ^_^'

Assalamu'alaikum buat semua pengunjung dan "followers" blog ini..

Rumah baruku. Bukan milikku. Namun hanya rumah tumpangan sementara bagiku. Rumah ini milik seorang guru yang baik hati dan menerima kedatanganku untuk tumpang berteduh siang dan malam selama menjalani latihan mengajar.

Hari ini, aku berpindah ke rumah sewa milik seorang guru di sekolah tempatku menjalani latihan mengajar. Aku amat bersyukur kerana kini aku tidak lagi perlu risau memikirkan tempat tinggal untuk berulang-alik selama mana aku harus menjalani latihan mengajar. Terima kasih dan syukur kupanjatkan pada-Nya.

Hari ini juga, merupakan hari ulang tahun kelahiran adikku, Yusuf bin Lahadi yang kini sedang melanjutkan pengajian pada peringkat ijazah di Universiti Al-Azhar Mesir. Hari ini juga merupakan hari pertunangan kakakku Hajar Asiah binti Lahadi. Walaupun aku tidak berada di kampung pada saat itu, namun aku bersyukur kerana Allah telah memberikan kerahmatan dan keredhaan-Nya padaku dan seluruh keluargaku.

Aku amat sunyi berada di rumah ini. Masih kekok untuk menyesuaikan diri. Aku hanya mempunyai tempat tidur di atas lantai tanpa katil. Aku tidak memiliki almari pakaian. Aku hanya memiliki sebuah bagasi pakaian, dua beg kecil, dan alat-alat rutin yang biasa dimiliki oleh orang lain. Aku menjadi lebih bersyukur kerana semua kekurangan ini mengingatkanku kepada-Nya dan menyedarkanku bahawa hidup di dunia ini hanya persinggahan. Harta takkan pernah cukup.

Aku amat merindui keluargaku saat ini. Aku juga merindui keluarga sahabatku yang banyak membantuku. Tak mampu rasanya diri ini membalas segala pertolongan mereka. Bekalan makananku hanya 5kg beras, 10 biji telur, cabai, lepat pisang, maggie, nescafe dan yang paling penting ialah glukosa sebagai penambah tenagaku. Ya Allah jadikanlah aku insan yang bersyukur atas setiap kurniaan-Mu.

* * * * * * * * * * * *

Aku amat bersyukur kerana MUSAFIR ILMU ini banyak mengajarku erti kesyukuran. Aku juga banyak belajar erti ketabahan dan kesabaran. Dan aku juga lebih menyedari bahawa kehidupan di dunia hanya suatu persinggahan sebagaimana persinggahan seorang MUSAFIR yang pasti akan berlalu dan menuju ke destinasi seterusnya.

0 comments: