BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 22, 2011

Minggu Ketiga.. ^_^'

Assalamu'alaikum buat semua pengunjung dan "followers" blog ini..

Adakalanya apa yang kita perolehi adalah tanpa diduga.


Hari ini seperti biasa aku ke sekolah. Tepat jam 12 tengah hari aku mula berjalan kaki ke sekolah bersama 2 orang sahabat yang turut menjalani latihan mengajar bersamaku. Agak terik matahari pada ketika itu. Aku pula asyik memikirkan kelas yang menjadi amanahku hari ini.

Sesampainya aku di sekolah, seperti hari-hari yang sudah aku akan terus menuju ke pejabat bagi menandakan buku kehadiran. Setelah itu aku terus ke bilik mesyuarat di mana menjadi tempat guru-guru praktikum. Aku berehat seketika. Seorang guru datang kepadaku dan memberikan surat untuk menghadiri mesyurat pada esok hari. Agenda mesyuarat adalah mengenai majlis persaraan seorang guru di sekolah itu. Aku akur kerana aku diamanahkan menjadi AJK 'backdrop'.

Sedang aku berehat, loceng pula kedengaran menandakan aku perlu segera ke bilik peperiksaan untuk mengambil kertas soalan. Aku pantas bergerak dan menuju ke kelas. Aku bersyukur pelajar hari ini tidaklah memeningkan fikiranku. Setelah selesai dan masa menjawab tamat, aku menghantar kertas jawapan tersebut ke bilik peperiksaan semula. Sesampainya aku di situ, seorang guru memintaku menggantikan guru yang tidak hadir untuk menjada peperiksaan pada masa seterusnya. Aku akur kerana aku tahu aku hanya seorang guru pelatih dan itu semua adalah latihan bagiku.

Belum pun sempat aku melangkah, guru tersebut memanggilku lagi dan memaklumkan padaku bahawa aku adalah antara beberapa orang guru yang menjadi guru bertugas pada minggu ini. Apalah nasibku. Aku tidak tahu kenapa harus aku. Tetapi aku tetap akur. Semua itu adalah latihan. Moga aku akan terus tabah menerima ap pun jua amanah.

Banyak lagi hal yang berlaku hari ini. Aku diberikan pen marker oleh pihak sekolah sama seperti sahabat pelatih yang lain. Dan yang agak menggembirakan, aku telah bertanya kepada penyelia petang mengenai jadual. Beliau menyatakan bahawa jadual akan diberikan pada hari rabu. Alhamdulillah.

* * * * * * * * * *

Amanah yang diberikan perlu dijalankan dengan penuh kesungguhan. MUSAFIR ILMU pasti mampu menerima dan menjalankan amanah yang diberikan dengan sebaik mungkin.

0 comments: