BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 6, 2011

Perjuangan Seorang Perantau..


Assalamu'alaikum buat semua pengunjung dan "followers" blog ini..

"Hebatnya ujian Allah, membuka minda dan fikiranku, segalanya kuserahkan pada-Nya, Dia lebih tahu dan telah merancang sesuatu yang terbaik untukku"
Teringin sekali diri ini pulang ke kampung halaman bersama keluarga tersayang. Hari ini, hari ke-6 aku menumpang di rumah sahabatku. Betapa bersyukurnya aku dikurniakan seorang sahabat sepertinya. Moga Allah membalas jasa baik sahabatku dan keluarganya. Sungguh aku tidak mampu membalas jasa mereka padaku.

8hb Mei semakin hampir. Aku akan menjejakkan kaki ke sekolah. Inilah perjuanganku. Ya Allah, pada saat ini aku tinggal berjauhan dengan keluargaku, malah tinggal menumpang di sumah keluarga sahabatku, moga Engkau tabahkan hatiku dalam menjalani segala liku-liku kehidupan ini. Dulu, aku pernah menjalani ROS (Rancangan Orientasi Sekolah) di daerahku, di tempat kelahiranku. Kini, situasi amat berbeza. Dulu, setiap pagi bapa akan menghantarku ke sekolah. Sunggguh ketika itu aku masih anak kecil yang tidak mampu berdikari. Kini aku masih si anak kecil, namun aku harus berdikari kerana bapa tidak ada di sini, mama, dan semua jauh dariku.

Perjuanganku ini akanku teruskan walau sebak di hati ini sukar untukku luahkan. Aku amat merindui keluarga di kampung. Merindui ceramah mama setiap hari. Kini, aku sunyi dari semua itu. Aku perlu memberi ceramah pada diriku sendiri. Menangis di dalam hati sendiri. Apa pun ujian, aku yakin aku mampu hadapi walaupun tidak menjadi yang terbaik. Aku sedar "Perjuangan Seorang Perantau" memerlukan kekuatan dan ketabahan yang tinggi. Dan alhamdulillah aku menjadikan Allah sebagai sumber kekuatanku. Al-Quran menjadi penenang hatiku.

* * * * * * * * * * *

Bukanlah MUSAFIR ILMU andai ujian dan liku-liku tidak dialami dalam "Perjuangan Seorang Perantau".

0 comments: